Svar: Sen rytme - 7 mdr.
26. februar 2019
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse, - dejligt at høre, at I både har min bog om søvn og min bog om mad, tak :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Du slutter dit brev af med at skrive "vi føler ikke at, der er noget, der følger en rytme - hverken ydertidspunkter mht. søvn, ej heller hovedmåltiderne bliver givet på samme tidspunkt, da det hele "styres" af, hvornår hun står op om morgenen eller fra sidste lur" - og det er en rigtig god observation. Derfor vil jeg foreslå jer, at I nu begynder at starte dagen til samme tidspunkt hver dag f.eks. senest kl 7.30. Det betyder, at hvis jeres datter ikke vågner af sig selv, så skal I vække hende...
Jeg synes godt man kan forsvare at vække hende om morgenen med den alder hun har og da hun vækkes fra en god lang nattesøvn. Det skal naturligvis gøres kærligt og omsorgsfuldt, men netop stå op tidspunktet sætter rytmen for resten af dagen og jo mere fast tidspunkt I står op på, jo mere vil I kunne begynde at tilbyde mad til faste tidspunkter, have aktiviteter på faste tidspunkter, og putte hende på faste tidspunkter. Og det er vigtigt for at hele dagen ikke skrider for jer.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at jeres datter har en sen rytme. Hun må I princippet gerne gå i seng kl 22 og sove sent hele dagen igennem, men det kan blive et problem, når I ikke kan nå at tilbyde hende tilstrækkeligt med måltider, og når det ikke fungerer for jer og den hverdag, som I gerne vil have, at hun skal passe ind i... :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre. Vækkes omkring kl 07, senest 7.30, hvis hun ikke vågner af sig selv og skal ikke ammes her - her står i op og dagen begynder med morgengrød.
7.30-8: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og I følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og I følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter denne amning.
Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker i hånden, og I følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Den dag hvor I skal til stimulastik medbringer du færdiglavet grøntsagsmos og giver hende dette derhenne, så spisetidspunktet stadig holdes +/- ½ time, som det kan passe ind.
Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang formiddagsluren er, og om I er til stimulastik eller hjemme :)
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og vand af kop.
Powernapper evt. eller den springes over. Hun skal ikke ammes om eftermiddagen, men det er dog bedre, at du lige nu vælger at amme hende her, end at du ammer midt nat. Mellemmåltidet vil dog på sigt erstatte denne amning.
Aften 18: Udgangspunktet er den mad, som I andre spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, som hun selv sidder og gumler og gnasker på og du følger efter med lidt på en ske. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten - måske ca kl 20 - det afhænger naturligt af, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt og hvor sent dagens 3. lur evt. ligger...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal herefter sove videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen og derefter atter sover videre...
Jo mere fast rytme I kan få skabt i løbet af dagen - ved at starte dagen til samme tid hver dag uanset om det er hverdag, weekend osv. - jo mere sikre I jer plads til skemad og det antal amninger, som hun har behov for.
Som det er lige nu, så når I ikke mellemmåltiderne og hun ammes i stedet, men det er vigtigt at få ændret på dette. I skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og tilbydes mellemmåltid før hun sover igen - dog ikke før middagsluren, hvor hun stadig skal ammes. Det er vigtigt, at hendes indtag af mad øges hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten, ligesom det er vigtigt, at du holder igen med brystet om natten, for at få hende til at spise mere skemad om dagen. De to ting hænger sammen og du er nødt til at øge hendes indtag af skemad, samtidig med at du nedsætter indtaget af mælk.
De hyppige amninger er med til at mætte hende og samtidig er det noget lettere for hende at die ved brystet end at spise, så hun foretrækker naturligt mælken. Men det er vigtigt, at hun kommer igang med den rigtige mad. Derfor anbefaler jeg, at I starter med at tilbyde hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på, og så følger efter med lidt på en ske. Du skal forsøge at acceptere, at hun spiser ganske lidt og måske kun spiser få skefulde - og ikke supplere med amning. Det er vigtigt, at du ikke tænker "hun spiser jo så lidt, så må jeg hellere amme hende", for så skaber du ikke lyst til den rigtige mad. Lidt er bedre end ingenting - og så skal du forsøge at sige til dig selv, at hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste. Derfor ligger måltiderne med få timers varighed hele dagen igennem og derfor er det netop vigtigt, at I når mellemmåltiderne også :)
Det gør lige nu ikke noget, hvis hun nogle dage sover sin længste lur om formiddagen og andre dage sover den længste lur til middag... Det vigtigste er, at hun samlet får sin søvn og spisetidspunkterne kan derfor godt rykke sig lidt i løbet af dagen... men ydertidspunkterne vil det være godt at holde fast i. Så hun starter dagen til samme tid hver dag og så vidt muligt også puttes til samme tid om aftenen - men rytmen derimellem kan godt være lidt forskellig lige nu :)
Alderen kan naturligt godt spille ind på hendes humør, sygdom kan spille ind - men også behov for mere rigtig mad, mere struktur og rytme kan spille ind på hendes humør og overskud. Derfor vil I sandsynligvis også kunne mærke en ændring her, hvis I får skabt en rytme med mere rigtig mad og fire amninger spredt ud over døgnet, så hun naturligt stadig kan mærke at du er der for hende og stadig får den mælk, som hun har behov for.
Jeg håber, at ovenstående hjælper jer videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske