Svar: Sen rytme - 7 mdr.

26. februar 2019

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse, - dejligt at høre, at I både har min bog om søvn og min bog om mad, tak :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Du slutter dit brev af med at skrive "vi føler ikke at, der er noget, der følger en rytme - hverken ydertidspunkter mht. søvn, ej heller hovedmåltiderne bliver givet på samme tidspunkt, da det hele "styres" af, hvornår hun står op om morgenen eller fra sidste lur" - og det er en rigtig god observation. Derfor vil jeg foreslå jer, at I nu begynder at starte dagen til samme tidspunkt hver dag f.eks. senest kl 7.30. Det betyder, at hvis jeres datter ikke vågner af sig selv, så skal I vække hende...

Jeg synes godt man kan forsvare at vække hende om morgenen med den alder hun har og da hun vækkes fra en god lang nattesøvn. Det skal naturligvis gøres kærligt og omsorgsfuldt, men netop stå op tidspunktet sætter rytmen for resten af dagen og jo mere fast tidspunkt I står op på, jo mere vil I kunne begynde at tilbyde mad til faste tidspunkter, have aktiviteter på faste tidspunkter, og putte hende på faste tidspunkter. Og det er vigtigt for at hele dagen ikke skrider for jer.

Der er i princippet ikke noget i vejen for at jeres datter har en sen rytme. Hun må I princippet gerne gå i seng kl 22 og sove sent hele dagen igennem, men det kan blive et problem, når I ikke kan nå at tilbyde hende tilstrækkeligt med måltider, og når det ikke fungerer for jer og den hverdag, som I gerne vil have, at hun skal passe ind i... :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre. Vækkes omkring kl 07, senest 7.30, hvis hun ikke vågner af sig selv og skal ikke ammes her - her står i op og dagen begynder med morgengrød.

7.30-8: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og I følger efter med lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og I følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter denne amning.

Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker i hånden, og I følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Den dag hvor I skal til stimulastik medbringer du færdiglavet grøntsagsmos og giver hende dette derhenne, så spisetidspunktet stadig holdes +/- ½ time, som det kan passe ind.

Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang formiddagsluren er, og om I er til stimulastik eller hjemme :)

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og vand af kop.

Powernapper evt. eller den springes over. Hun skal ikke ammes om eftermiddagen, men det er dog bedre, at du lige nu vælger at amme hende her, end at du ammer midt nat. Mellemmåltidet vil dog på sigt erstatte denne amning.

Aften 18: Udgangspunktet er den mad, som I andre spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, som hun selv sidder og gumler og gnasker på og du følger efter med lidt på en ske. Vand af kop.

Ammes og puttes til ...

Annonce

... natten - måske ca kl 20 - det afhænger naturligt af, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt og hvor sent dagens 3. lur evt. ligger...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal herefter sove videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen og derefter atter sover videre...

Jo mere fast rytme I kan få skabt i løbet af dagen - ved at starte dagen til samme tid hver dag uanset om det er hverdag, weekend osv. - jo mere sikre I jer plads til skemad og det antal amninger, som hun har behov for.

Som det er lige nu, så når I ikke mellemmåltiderne og hun ammes i stedet, men det er vigtigt at få ændret på dette. I skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og tilbydes mellemmåltid før hun sover igen - dog ikke før middagsluren, hvor hun stadig skal ammes. Det er vigtigt, at hendes indtag af mad øges hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten, ligesom det er vigtigt, at du holder igen med brystet om natten, for at få hende til at spise mere skemad om dagen. De to ting hænger sammen og du er nødt til at øge hendes indtag af skemad, samtidig med at du nedsætter indtaget af mælk.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

De hyppige amninger er med til at mætte hende og samtidig er det noget lettere for hende at die ved brystet end at spise, så hun foretrækker naturligt mælken. Men det er vigtigt, at hun kommer igang med den rigtige mad. Derfor anbefaler jeg, at I starter med at tilbyde hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på, og så følger efter med lidt på en ske. Du skal forsøge at acceptere, at hun spiser ganske lidt og måske kun spiser få skefulde - og ikke supplere med amning. Det er vigtigt, at du ikke tænker "hun spiser jo så lidt, så må jeg hellere amme hende", for så skaber du ikke lyst til den rigtige mad. Lidt er bedre end ingenting - og så skal du forsøge at sige til dig selv, at hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun måske lidt mere til det næste. Derfor ligger måltiderne med få timers varighed hele dagen igennem og derfor er det netop vigtigt, at I når mellemmåltiderne også :)

Det gør lige nu ikke noget, hvis hun nogle dage sover sin længste lur om formiddagen og andre dage sover den længste lur til middag... Det vigtigste er, at hun samlet får sin søvn og spisetidspunkterne kan derfor godt rykke sig lidt i løbet af dagen... men ydertidspunkterne vil det være godt at holde fast i. Så hun starter dagen til samme tid hver dag og så vidt muligt også puttes til samme tid om aftenen - men rytmen derimellem kan godt være lidt forskellig lige nu :)

Alderen kan naturligt godt spille ind på hendes humør, sygdom kan spille ind - men også behov for mere rigtig mad, mere struktur og rytme kan spille ind på hendes humør og overskud. Derfor vil I sandsynligvis også kunne mærke en ændring her, hvis I får skabt en rytme med mere rigtig mad og fire amninger spredt ud over døgnet, så hun naturligt stadig kan mærke at du er der for hende og stadig får den mælk, som hun har behov for.

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.